www.chartaoecumenica.nl
Kerken moeten nog meer werk steken in de oecumene, willen ze een duidelijke boodschap afgeven aan de samenleving. Dat stelt Klaas van der Kamp (foto), algemeen secretaris van de Raad van Kerken. “We moeten geen aparte kerken zijn die zich begeven in niches van de samenleving.”
Deze uitspraken deed van der Kamp afgelopen woensdag in een toespraak voor de provinciale raad van kerken in Middelburg.
Van der Kamp stelt dat de kerken ervoor kunnen kiezen om op zichzelf gericht te blijven, om in hun eigen ‘Heilige huisjes’ te blijven zitten. “Maar God laat zich niet vangen in Heilige huisjes.” Het zorgt er tevens voor dat de Boodschap versnippert raakt en daardoor niet krachtig naar buiten gebracht kan worden.
“De essentie van Handelingen 2 is dat het evangelie bedoeld is voor de hele wereld.” Daarom moeten kerken meer samenwerken. Van der Kamp trekt een vergelijking met het bedrijfsleven: “Melkfabrieken roepen niet: ‘De melk van Neeltje 35 is lekkerder dan van Geertje 12’. Ze roepen samen: ‘Melk moet’ of ze gieren samen hun melk uit over het veld. Marketing leert, dat je alleen een markt kunt bewerken als je één soort van merk, een duidelijk imago in de markt zet.”
“We moeten iets minder denken vanuit onszelf en iets meer denken vanuit de gezamenlijkheid.” Dan kunnen volgens de algemeen secretaris de kerken zichzelf niet alleen zichtbaar maken in de samenleving, maar er ook een positieve invloed op uit oefenen.
Volgens van der Kamp besteden kerken op dit moment slechts 20 procent van hun tijd aan gezamenlijke toerusting. Als het aan van der Kamp ligt, is dat in 2025 80 procent. “De overige 20 procent besteden we aan onze eigen identiteit en traditie.”