Kathedrale Klanken: Ongehoorde Polyfonie uit de 16de eeuw én van nu

Ensemble Hermes brengt op 7 april een programma met polyfonie uit de 16e eeuw, gecombineerd met de daarop geïnspireerde 20ste-eeuwse muziek van Maurice Pirenne. De Sint Jan in Den Bosch was tijdens de 16de eeuw een internationale hot spot voor de polyfonie. De beroemde koorboeken van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap getuigen nog daarvan. De Missa ‘In Te Domine speravi’ van Gheerkin de Hondt wordt daarin bewaard maar is sinds die tijd niet meer gezongen. Met deze première sinds 450 jaar brengt Ensemble Hermes de muziek van deze minder bekende Nederlandse meester weer tot leven.

Het ensemble zingt vooral oude muziek maar is niet eenkennig. Ook muziek van componisten die zich verwant voelen met de polyfone traditie, wil het onder de aandacht brengen. Maurice Pirenne, organist, componist en jarenlang rector cantus van de Sint Jan, behoort daar zeker toe. Hij beheerste de oude stijl tot in de puntjes, getuige zijn vroege motetten uit Rome. Voor zijn eigentijdse werken maakte hij echter ook graag gebruik van polyfone technieken. Hermes zingt motetten van hem in beide stijlen.

Ensemble Hermes is een projectensemble onder leiding van Jeroen Spitteler dat bestaat uit ervaren zangers. Het ensemble richt zich met name op het op authentieke wijze uitvoeren van polyfone muziek uit de 16de eeuw. We doen dit uit de oorspronkelijke bronnen, de originele handschriften en eerste drukken, en rond een speciaal voor het ensemble ontworpen koorstandaard.

 

Waar en wanneer:

Gertrudiskathedraal Utrecht, zondag 7 april 2019, 16.00 uur.

Kerk open vanaf 15.30 uur.

Toegang gratis, reserveren is niet nodig, collecte bij de uitgang ter bestrijding van de kosten

 

Programma:

Missa ‘In te Domine speravi’ van Gheerkin de Hondt

Motetten van Pirenne, Clemens non papa en Jean Mouton