Middagpauzeconcert
vrijdag 26 september, 12.30 – 13.00 uur
Piet van der Steen, orgel
Werken van Max Reger (1873-1916)
De Duitse componist Max Reger leefde in de tijd die we het fin de siècle noemen: het einde van een tijdperk. Muzikaal betekende dit dat het tonaliteitsbesef, het schrijven in de oude majeur- en mineurtoonsoorten met al hun wetten en regels, begon te vervagen. ‘Alles is al gezegd, hoe nu verder?’ lijkt de centrale vraag. Vooral in de Duitstalige landen is een artistieke crisis nabij. Regers bijna-leeftijdsgenoot Arnold Schönberg is de eerste die in 1908 drie korte ‘atonale’ pianostukken schrijft. Dus stukken zonder (herkenbare) grondtoon, zonder de bekende accoorden en hun oplossingen, zonder de oude vormschema’s fuga, sonate, symfonie etcetera: het oerbegin van de moderne muziek.
Max Reger bleef, zij het op het randje, aan de ‘tonale kant’ van de streep. Mede dank zij de voortreffelijke organist en Regers artistieke vriend Karl Straube schreef de componist een aanzienlijk deel van zijn enorme oeuvre voor orgel. Op het laatste middagpauzeconcert van dit seizoen klinken enkele van Regers orgelwerken.